emohdml.blogg.se

Emelie Öhman Lärande och delaktighet i digitala media, ht -13.

Sen... igen

Publicerad 2013-10-24 12:01:36 i Allmänt

Att det ska vara så lurigt att komma ihåg att blogga i tid. Jag hoppas verkligen inte att själva bloggandet blir ett framtida yrke med stenhård deadline. I så fall flyger jag nog ut från chefens kontor innan jag ens hunnit packa upp mina grejer.
 
Detta blir en form utav resumé från seminariet kring den nätverkande individen som vi hade den 9 oktober. I vår grupp diskuterade vi mycket kring den enskilde individen, huruvida man kan etablera sig själv och sitt namn beroende på vad syftet är. Skall man söka arbete så kan man med nätverkandets hjälp bygga upp en portfolio på Internet som kan kan hänvisa till och visa upp arbetsprover på lämpliga ställen utöver sociala medier som till exempel Facebook, twitter eller liknande. Vi pratade även om hur nämnda medier granskas utav arbetsgivare i större utsträckning, något jag är lite emot. Min egna tanke är om det verkligen är nödvändigt att verkligen veta så mycket om en framtida anställds personliga liv med festbilder och statusuppdateringar sett från en arbetsgivares ögon.
 
 
Jag kan däremot tycka att det är tråkigt att man måste anpassa sin aktivitet på sociala medier med rädsla för att bli granskad utav personer som avgör viktiga saker, som exempelvis jobb som jag varit inne på. Det känns som att det blir en form av fasad för att framstå som exemplarisk anställd. Som vi pratat om under föreläsningar så krockar det med personliga intressen där man också nätverkar.
 
 
 I samband med den här tweeten pratade vi om gästföreläsaren Charlie och hans företag Ridestore som lagt mycket fokus i sin marknadsföring på kontakt med sina kunder på ett personligt plan. Engagemang i form utav chattrum, sms och mail leder ofta till att kunden "kommer tillbaka". Även större företag som H&M och liknande har etablerat sig i sociala medier som till exempel Facebook. Där kan man ta emot feedback som kanske gäller en viss butik i en viss stad. Jämfört med företag där man kan skicka mail och få tillbaka "autosvar" så är det mycket mer uppskattat att få ett svar som känns som att någon faktiskt läst ditt mail och formulerat ett svar som är specifikt för din fråga. Charlie berättade att hans företags mål är att vara bättre än en fysisk butik med biträden, fast online. Så som det företaget växt på ett antal år så kan man dra slutsatsen att det är ett mycket lyckat koncept med ett starkt nätverk med sina kunder.
 
 
 När vi kom in på den kompetenta nätverkaren så pratades det mycket om källkritik. Att kunna avgöra vad som ses som bra källor och inte i spridning av information är mycket viktigt för att inte fara med osanning. Jag tror att man kan lära sig att hantera källkritik om man sätter in som vana att granska det man läser och hitta relevanta källor, ifrågasätta och reflekera själv. Man kan i bildspråk lära sig att urskilja dokumentärt ifrån propaganda. Under onsdagens seminarium (23/10) pratade vi om kunskap och drog slutsatsen att kunskap är subjektivt och om det hade funnits riktiga sanningar så skulle inte konflikter uppstå.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela