emohdml.blogg.se

Emelie Öhman Lärande och delaktighet i digitala media, ht -13.

'The smartest room'

Publicerad 2013-10-26 13:33:45 i Allmänt

"Vi behöver inte längre försöka att vara 'smartast i rummet' - vi behöver vara i det smartaste rummet." Jag tycker att det är en väldigt bra förklaring till vårt nätverkande har utvecklats och även våra sätt att lära oss. Konkurrens är fortfarande påtagligt närvarande i jobbsammanhang och ett personligt varumärke, men i alla nätverk vi rör oss i så handlar en stor del faktiskt om att samla och ge kunskap.
Uttrycket "sharing is caring" slänger sig de flesta med, och min personliga uppfattning är som sådan att jag tror att vi som samhälle blir mycket starkare om vi lär oss tillsammans och sprider kunskap på ett sätt som är tillgängligt för alla. Då behöver vi i klassrummen sluta hetsa med att räcka upp handen på lektioner och i det avseendet tävla om vem som är smartast, då fokuset inte riktar till det kollektiva lärandet utan att nöta in frågor till ett prov. 
 
När Harry C. Blyleven i ovanstående tweet skriver om "the smartest room", så handlar det om att kunna finna relevanta källor till kunskap (nätverk) som man är intresserad utav. Jag till exempel är väldigt intresserad utav specialeffekt-smink. På youtube sitter många makeup-artister på sina kanaler och lägger upp tips och tutorials på hur saker och ting kan göras. Med mitt intresse kan det ibland underlätta att se hur någon annan gör istället för att läsa sig till det. På youtube finns även möjlighet till tvåvägskommunikation, jag kan skriva en fråga och förhoppningsvis få svar och tips om andra makeup-artister. Detta nätverk har inget med typiska skolämnen att göra, men är ändå en källa till kunskap där jag delar och tar del av information.
 
Internet är smockfull utav nätverk som går in och ut i varandra, och det kan vara svårt att smala ner sina infomationsplattformar för att faktiskt hinna kolla igenom material och kritiskt granska annat material. Det finns tjänster som erbjuder rum där man kan samla sina mest intressanta plattformar och följa dessa när något nytt tillkommer, istället för att "irra omkring" mellan 20 olika webbsidor i jakt på uppdatering varje dag.
Källkritik känner jag väldigt starkt för, och det har framkommit i tidigare blogginlägg, men jag står fast vid det. Det finns mycket diskussioner med påstådda vetenskapliga grunder, men som i själva verket är propaganska och spridning av fördomar och framförallt osanning. Med träning och ännu mer kunskap i framtiden kommer det att komma ännu bättre idéer på huruvida vi sorterar och lagrar information. Jag hoppas att utvecklingen fortsätter i skolorna också.
 
Personal learning network tycker jag att folk för det första behöver bli mer medvetna om. Under dessa veckor på DML-kursen har jag lärt mig så mycket mer om mitt personliga nätverk än jag gjort tidigare. Ännu mer nyfiken är jag på hur vi kommer att prata om detta i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela